De zitkamer in de Vanderbilt Villa op de 51ste en 52ste straat en 5th Avenue in New York (villa afgebroken in 1946)

In januari ben ik begonnen met een online semester History of Interior Decoration bij het Sotheby's Institute of Art in New York. De periode die behandeld wordt is van 1715 tot vandaag en gaat over Europese interieurs maar ook Amerikaanse. Zo heb ik de Herter Brothers ontdekt, deze van oorsprong Duitse meubelmakers hebben onder andere het interieur van de enorme villa van Cornelius Vanderbilt ontworpen en ingericht (1879-1882). 
De periode waarin de Herter Brothers werkten wordt de Gilded Age genoemd, enerzijds wegens het vele bladgoud en anderzijds omdat deze periode na de Burgeroorlog er een van grote voorspoed was. De stijl van de meubels en interieurs valt onder de Aesthetic Movement. Een benaming die tegen ons moderne gevoel in gaat, want onze 21ste ogen vinden dit denk ik niet mooi. 
De essentie van de Aesthetic Movement is "art for art's sake", voorgaande stijlen worden door elkaar gebruikt en de meubels en ruimte waarin ze stonden vormen een geheel.
Herter Brothers (1864–1906), Console from the drawing room of the William H. Vanderbilt House, New York City, 1879–1882. Gilded wood, abalone, Egyptian alabaster, composition ornament. 35-1/4 x 34-1/4 in. The Metropolitan Museum of Art; Gift of Jan and Warren Adelson
A Corner in the Drawing-room.” Source: Mr. Vanderbilt’s House and Collections.
Herter Brothers (1864–1906), Armchair from the drawing room of the William H. Vanderbilt House, New York City, 1879–1882. Gilded wood with mother-of-pearl, original cut and voided silk velvet upholstery. 33-1/2 x 27 x 28 in. The Metropolitan Museum of Art; Purchase, Barrie A. and Deedee Wigmore Foundation Gift
View of the “Japanese Parlor.” Source: Mr. Vanderbilt’s House and Collections.
Herter Brothers (1864–1906), Cabinet from the Japanese parlor of the William H. Vanderbilt House, New York City, 1879–1882. Cherry, brass, and later textile. 76-7/8 x 60 x 12 in. The Metropolitan Museum of Art; Gift of Barrie A. and Deedee Wigmore,
Back to Top