Cas Oorthuys

Volgens mij was ik in 2001 voor het eerst in India. Ik ben er sindsdien meerdere keren geweest en het valt me op hoe snel alles daar verandert. Er zijn zo veel meer auto's, reclames en nieuwe gebouwen te zien. Voor mij is een van de opvallendste veranderingen in het straatbeeld de verwestersing (als dat een woord is) van de kleding. Je ziet steeds minder vrouwen in sari en dat is niet alleen mij opgevallen. The Sari Series van Border & Fall documenteert de variaties die er zijn om een sari te draperen en het boek Saris: Tradition and Beyond laat alle soorten stoffen zien. Beide projecten zijn in gang gezet om er voor te zorgen dat de rijke Indiase kledingtraditie niet verloren gaat.

The Sari Series is a digital anthology documenting India’s regional sari drapes through short films. Border and Fall

Alle foto's van Cas Oorthuys

Community dressing, een reis langs nederlandse klederdracht

Nou hebben wij in Nederland een rijke textieltraditie met prachtige klederdrachten die ook op het punt staan uit het straatbeeld te verdwijnen. Ik kan me nog herinneren dat je in Baarn dames in Spakenburger kostuum zag lopen, maar tegenwoordig wordt klederdracht alleen nog maar door hoogbejaarden gedragen. Theodorus Johannes documenteert de Nederlandse dracht en stelt ook vragen over identiteit en mode. 

Lidewij Edelkoort - What the consumer can do to revive the fashion system

En zo komt hij dan weer bij Lidewij Edelkoort uit. In hun gesprek komen ze op een punt waar ik de laatste tijd veel over nadenk. Hoe moet het verder met de mode? Een paar quotes:
Lidewij Edelkoort: De systemen om de kleding die we hebben, want dat kunnen we geen mode meer noemen, te maken dat werkt dus niet meer. Door de systemen van de investeringen is de wens tot gewin zo groot dat het de hele wereld dood maakt. Interviewer TJ: o wat erg, dat is echt niet leuk. LE: Het is niet leuk, maar het is tegelijkertijd ook heel leuk, want nu is er niks meer aan en ontstaat de mogelijkheid om iets heel nieuws te beginnen. We weten dat mode dood is dus  beginnen we weer opnieuw.
We zijn nu zo bezig met ons hoofd, met ons voedsel en onze communicatie, misschien hebben we de kleding niet meer nodig om te laten zien wie we zijn.
Over de dracht van Marken:
TJ: Het borduurwerk dat vrouwen generaties langs in hun kleding hebben gestopt zorgt ervoor dat het bruist van levenslust, iets waar onze kleren vandaag de dag een puntje aan kunnen zuigen. We kopen, gebruiken en gooien onze kleding op een hoog tempo weg, waardoor de waarde van onze kleding compleet verdwenen is.
Back to Top