Jeremy Deller (London 1966) is een conceptueel, politiek geëngageerd kunstenaar. In een van zijn werken The Battle of Orgreave, 2001 laat hij een confrontatie uit 1984 tussen de stakende mijnwerkers en de politie naspelen. 
In Everybody in the Place: An Incomplete History of Britain 1984-1992, een film gemaakt in samenwerking met Frieze Art Fair en gesponsord door Gucci geeft Jeremy Deller een gastles politieke geschiedenis op een middelbare school in Londen
In deze les wordt een groep 16-jarigen geconfronteerd met recente geschiedenis die voor mij op die leeftijd net zo vreemd was als Beatlemania. Deller toont de invloed van de de-industrialisatie op eerst Detroit en later Engeland. De gevolgen van de aids-crisis in de Verenigde Staten en de mijnwerkerstakingen in Engeland. Kraftwerk noemt hij profeten die in de jaren 70 en 80 al lieten horen hoe muziek zou gaan klinken. 
Een groot aantal factoren hebben er voor gezorgd dat er eind jaren 80 een nieuwe grote jongerencultuur kon ontstaan, die zeker ook politieke gevolgen heeft gehad. 
Leuk is te zien hoe slim de scholieren zijn, maar ook hoe onwetend. Een meisje vroeg of de mijnwerkers staakten omdat kolen slecht zijn voor het milieu. Een ander merkte op dat mensen tegenwoordig niet meer zo kunnen dansen. Als je je maar een klein beetje anders gedraagt wordt je gefilmd en sta je op een social network. 
Een interview met Jeremy Deller is hier te lezen: Artikel FT 

Kraftwerk

Dit werk van Jeremy Deller was deze zomer te zien op de Royal Academy Summer Exhibition

You may also like

Back to Top