Christies New York veilt de collectie van Susan en John Gutfreund. Dit is zo ver ik weet een van de laatste grote particuliere collecties die tot stand is gekomen in de tweede helft van de vorige eeuw. De tijd van het Black and White ball van Truman Capote, de trips op het jacht van de Agnelli's in de Middellandse Zee en de ongelofelijke rijkdom van een klein deel van de Amerikaanse bevolking. Er zijn nog steeds idioot rijke Amerikanen maar die geven hun geld niet uit aan het inrichten van hun appartement aan 5th Avenue met FFF (fine French furniture).
De Gutfreunds zijn van een latere generatie dan de Paley, Rockefeller en Wrightsman families en richten hun huis in New York in de jaren 80 in met hulp van de Franse ensemblier Henri Samuel. Bij Christies wordt ook de verzameling Chanel sieraden en bijzondere boeken van Susan Gutfreund geveild.
Henri Samuel (1904-1996) was een Franse interieur ontwerper met grote kennis van Franse historische interieurs en meubels. In Frankrijk werkte hij voor onder andere de Rothschilds en werkte hij mee aan restauratiewerkzaamheden in Versailles. Hoewel hij zeker moderne interieurs ontwierp, hij ontwierp ook zelf meubels, huurden de Amerikanen hem in voor de Louis Louis stijl die in de Verenigde Staten populair was. In het tijdschrift Town and Country wordt zijn werk in de VS in de jaren 80 zijn "robber baron" fase genoemd. De vergelijking van nieuwe rijken eind twintigste met die aan het einde van de negentiende eeuw is niet vergezocht. Hoewel het geld merendeels in Amerika verdiend werd was Europa ook toen nog steeds de bakermat van representatieve stijl. Misschien vinden we de interieurs van Samuel nu wat over de top en zetten we kanttekeningen bij de hoeveelheid geld die bijvoorbeeld de Gutfreunds uitgaven aan hun verzameling, diners en woning. Vrouwen als Susan Gutfreund hebben er voor gezorgd dat de toegepaste kunst die ze kochten goed werd gerestaureerd en bewaard voor toekomstige generaties.